جنگ روانی با هدف‌گذاری نفت 100 دلاری

نرسی قربان*- هدف‌گذاری عربستان برای تعیین قیمت 100 دلاری نفت موضوعی دور از ذهن و بیشتر شبیه اعلام نظری هیجانی برای به تلاطم انداختن قیمت نفت است. همچنین از آنجا‌ که آمریکا در مقابل این افزایش قیمت واکنش منفی نشان داده، اجرایی شدن آن دور از ذهن و غیر‌منطقی است. و به نوعی جنگ روانی در بازار انرژی به حساب می‌آید.
به طور کلی با تمهیداتی که در اوپک انجام شده و ورود روسیه برای کمک به تولید نفت، این امکان فراهم آمده که قیمت نفت کنترل شود. حال آنکه در شش ماه گذشته قیمت رشد صعودی داشت و این روزها به ثبات نسبی رسیده است. بر اساس شرایط کنونی کارشناسان نفتی پیش‌بینی می‌کنند بهای نفت روی نقطه 65 تا 75 یا 60 تا 70 دلار تثبیت شود.این قیمت برای همه طرفین مناسب است و مورد اقبال قرار خواهد گرفت و در نهایت شرایط کنونی بازار همین قیمت را حفظ خواهد کرد. اما نکته دیگر درباره جابه‌جایی قیمت نفت گاهی مسایلی خارج از بازار رسمی نفت، تنش‌های سیاسی و اقتصادی نیز بر آن تاثیر‌گذار است. بورس آمریکا یکی از عواملی است که بالا رفتن و پایین آمدن نمودار آن در جابه‌جایی قیمت نفت نقش‌آفرینی می‌کند.چنین تحولاتی ارتباطی با سیستم عرضه و تقاضای نفت ندارد و بر اساس حامل‌های روزمره جابه‌جا می‌شود. با این وجود خواست عربستان مبنی بر قیمت بالای 80 دلار غیر‌قابل باور است. یکی از دلایل این موضوع اعلام نظر این کشور در نشست‌های قبلی کمتر از 80 دلار بوده است و راهکاری برای تحریک بازار به نظر می‌رسد.افزایش قیمت اینچنینی اما برای صادرکنندگان نفت شیل پر‌منفعت است و موجب توسعه بیشتر بازار تولید و فروش این محصول خواهد شد‌ در حالی که بی‌شک روی بازار نفت ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت. نوسانات بازار جهانی انرژی یکسویه نیست و بر اساس آن روند تجارت نفت هم دستخوش تغییر و تحول خواهد شد.
نفت ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست و تا امروز دستخوش تحولات سیاسی و اقتصادی شده است. بر همین اساس طبیعی است که کشورها خواهان خرید نفت با پایین‌ترین قیمت ممکن باشند. این در حالی است که تجارت نفت ایران در برخی مواقع با مشکلاتی از قبیل فشار ایالات متحده بر کشورها مبنی بر عدم خرید از ایران و همچنین مشکلات پرداخت هزینه‌های خرید که موجب تغییر بازار می‌شود، روبه‌رو بوده است.
*کارشناس نفتی